WEDSTRIJD REGLEMENT nederlands kampioenschap 2008

Wedstrijd Reglement nederlands kampioenschap
Plaats reactie
anyo
Site Admin
Berichten: 163
Lid geworden op: 03-04-2008 22:25

WEDSTRIJD REGLEMENT nederlands kampioenschap 2008

Bericht door anyo » 16-04-2008 22:58

Off-Road 1:6 NK WEDSTRIJDSYSTEEM / REGLEMENT.



Deelnemers

- Leden van deelnemende clubs betalen €15,-

- Niet leden betalen €25,-

- Buitenlanders kunnen alleen dagprijzen winnen en tellen niet mee voor het totaal klassement.

- Deelnemers blijven (buiten onvoorziene omstandigheden) tot einde wedstrijd.





Startnummers

Elke deelnemende club heeft een eigen nummerserie:

- ORCF nrs. 1 t/m 100

- HMRC nrs. 101 t/m 200

- ORCD nrs. 201 t/m 300

- MRCZ nrs. 301 t/m 400

- Real80 nrs 401 t/m 500

- Deelnemers, niet lid zijnde van de deelnemende clubs, krijgen een nr 9 voor hun nummer (welk nr. dan ook).



Training

Bij NK wedstrijden is er bij elke club gelegenheid te trainen op de zaterdag voor de NK wedstrijd vanaf 12.00 uur tot 17.00 uur. Niet bij iedere club is kampeergelegenheid aan de baan.



Wedstrijden

Er worden 5 wedstrijden verreden voor het NK waarvan er 4 zullen tellen voor het totaalklassement.

Het slechtste resultaat wordt bij 5 verreden wedstrijden geschrapt.

Voor elke NK zijn 3 bekers beschikbaar.

Voor het eindklassement zijn er 10 bekers.



Een wedstrijd bestaat uit kwalificatie-heats (minimaal 2) en aparte (sub) finales.

Deze worden in principe verreden tussen 10.00 en 17.00 uur.



Een heat of (sub) finale bestaat uit maximaal tien rijders.

- Geen rechtstreeks geplaatsten voor de grote finale.

- Vanuit de lagere tot en met de ¼ finales gaan de eerste drie door naar de volgende.

- Vanuit de halve finales gaan de nrs. 1 t/m 5 door naar de finale.





Tijdsduur (onder voorbehoud)

- Tijdsduur heat 8 min.

- Tijdsduur achtste finale 10 min.

- Tijdsduur kwart finale 15 min.

- Tijdsduur halve finale 20 min.

- Tijdsduur finale 30 min.

Nadat de Heat c.q. Finale is afgelopen wordt door de tijdwaarneming omgeroepen “ RACE OVER “

en moet iedereen aan de juiste zijde de pitstraat inrijden. Dan auto's en zenders uit zetten en de

zenders op de daarvoor bestemde plaats zetten en je plaats langs de baan innemen als baanpost.



De heats worden gestart met vliegende start, er wordt door de tijdwaarneming omgeroepen wanneer

de computer wordt opgestart en de finales worden gestart op de grid met GEEN opwarmronde vooraf.

Tijdens de wedstrijden worden de rijders geregeld door de wedstrijdleider op hoogte gehouden van

hun plaats in de wedstrijd en bij de heats ook van het aantal ronden.



Rijdersgedrag

- Iedere rijder word geacht zich aan de regels te houden die gelden bij het Off-Road racen.

- Wanneer blijkt dat een rijder denkt te moeten rijden op een manier die onverantwoord is, volgt er een stop en go van 10 sec, 2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.

- Schelden, tieren en vloeken op de rijdersstelling word gehonoreerd met een tijdsstraf van 10 sec,

2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.

- Wanneer 2 rijders het niet met elkaar eens zijn over ieders rijgedrag, legt men dit voor aan de wedstrijdleiding die eventueel samen met het bestuur tot een uitspraak komt, maar gaat men elkaar niet te lijf.

- Als men van mening is dit wel te moeten doen volgt diskwalificatie van beide partijen.



Baaninzetten

- Bij heat 1 zetten de rijders van de laatste heat de auto's in.

- Bij heat 2 zetten de rijders van heat 1 in. Enz.

- In de finales word ingezet volgens het ORCF inzet systeem.

- De baaninzetters horen minimaal 30 sec voor aanvang van de wedstrijd op hun plaats te staan.

- Bij NIET baaninzetten volgen 50 punten in mindering op het eindresultaat.

- Elke baaninzetter moet minimaal 16 jaar zijn.

- Baaninzet word met 100% inzet gedaan zonder voorkeur voor bepaalde auto's.

- Ook baaninzetters kunnen een tijdstraf oplopen.

- Bij vervangende baaninzet is deze straf voor de rijder waarvoor deze baaninzetter geregeld is.

(10 sec, 2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie)

- De baaninzetters behoren tijdens de wedstrijd op hun plaats te blijven en mogen evt. alleen een afgeslagen auto opnieuw starten en verder mogen zij geen reparaties uitvoeren.



Alleen de helpers mogen de auto naar de pitstraat / rennerskwartier terug brengen.



Niet toegestaan is om tijdens de wedstrijd auto's te repareren langs de baan dit mag alleen

gebeuren in het Rennerskwartier of in de Pitstraat.



Tanken

Tanken is toegestaan tot het moment dat de auto's naar de start worden geroepen ( 30 sec. signaal)

Indien binnen deze tijd nog getankt wordt, dient men vanuit de pitsstraat te starten.

Tijdens een heat of (sub) finale mag niet worden bijgetankt.



Motoren

Per wedstrijd mogen door een rijder maximaal twee motoren worden gebruikt. Deze kunnen voor aanvang van de wedstrijd worden gemerkt. Niet toegestaan is om meer dan met 1 auto aan de wedstrijd deel te nemen, de auto waar men s'morgens mee aan de start verschijnt dient de gehele dag te worden gebruikt.



Stopknop

Goed werkend en deze dient op een goed bereik en zichtbare plaats te zitten.



Zenders

- De zgn Spectrum zender op 2.4 Ghz is toegelaten.

- Antennes van zenders mogen niet verlengd (dmv draden) of ingekort worden.



De zgn Spectrumzender hoeft tijdens de wedstrijden niet meer ingeleverd te worden.

Het inleveren van de kristalzenders is verplicht.





Kristalzender-frequenties

Iedere rijder dient in het bezit te zijn van minimaal twee verschillende frequenties en deze bij inschrijving te vermelden. Heeft men een verkeerde X-tal in de wagen dan dat er is opgegeven volgt uitsluiting van deelname aan de race.

Een persoonlijke transponder is verplicht.





Straffen

De volgende straffen kunnen door de wedstrijdleider worden uitgedeeld:

- Bij het buiten de baan raken, zelfde plek de baan weer oprijden, of eerder.

- Afsnijden van bochten: Stop – Go 10 sec, 2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.

- Hinderen van andere rijders: Stop – Go 10 sec, 2e keer 20 sec, 3e keer diskwalificatie.



Bij NIET baaninzetten volgen 50 punten in mindering op het eindresultaat.

- “Stop – Go” betekent, de pitsstraat binnen rijden wanneer een scheidsrechter of wedstrijdleider dit vraagt. Dan op de gemarkeerde plaats hiervoor blijven staan en niet eerder vertrekken nadat hier door de Wedstrijdleiding toestemming voor gegeven wordt.

- Gedurende deze tijd mag er niets aan de auto worden gedaan, eventuele reparaties mogen pas na deze tijd geschieden.

- Het aan de verkeerde zijde inrijden van de pitstraat wordt gestraft met 10 sec straftijd van het beste

resultaat.



Geluid

Afhankelelijk van waar de wedstrijd word verreden maar 80 a 85 decibel is vaak de maximale norm.



Brandstoffen

De gebruikte brandstof mag bestaan uit de volgende bestandsdelen:

- Loodvrije benzine

- Oliën

Verboden zijn alle overige (speciale) brandstoffen zoals: avgas, octaan booster en race

brandstoffen.



Aandrijving

Wagens met electrische aandrijving, propellers en/of raket aandrijving zijn niet toegestaan.

Een versnellingbak is eveneens niet toegestaan.

Alleen 2 wd. achterwiel aandrijving.



Koppeling/Rem

De modelwagen moet van een doeltreffende koppeling voorzien zijn en moet minimaal 1 goed werkende rem hebben.

ABS is niet toegestaan, ook de zg. gyro is verboden.



Body/ Bumper/ Spoiler

Deze moeten van zacht en flexibel materiaal vervaardigt zijn.

Bumper mag niet breder zijn dan de auto.



Banden

Alleen de zgn Off-Road banden zijn toegestaan met duidelijk zicht en voelbare noppen.

Niet toegestaan zijn de rillenbanden.



Hoogstwaarschijnlijk zullen in het seizoen 2009 alleen nog de noppenbanden (3 ronde noppen met een kammetje in welke hardheid of wat merk dan ook)toegestaan zijn.



Motorspecificaties

- Motortype: Één cilinder 2 takt ( cilinderblok uit één enkele behuizing)

- Cilinderinhoud: Maximaal 26 cc

- Krukas: Gedeelde as-constructie met een gesloten big-end.

- Inlaat: Alleen open deck inlaatpoorten toegestaan, geen roterende inlaat.

- Carburateur: Maximale doorlaat 13 mm. Voorzien van mechanische fail –save.

- Ontsteking; Mechanisch en vast( slechts verstelbaar met uitgeschakelde motor

- Geen batterij gevoede ontsteking.

- Koeling: Alleen luchtkoeling toegestaan.



Motorrestricties: Geen turbo of compressor. Geen variabele in –of uitlaat-timing.

Geen brandstof-injectie. Geen wankelmotoren.



Maten en Gewichten Large Scale 1:6.

Spoiler: maximaal 300 bij 140 mm.

Hoogte: maximaal 360 mm met ingedrukte vering

Overhang: maximaal 150 mm vanuit centrum achteras



Lengte auto: Minimaal 600 mm. Maximaal 820 mm.

Breedte Auto: Maximaal 480 mm. met ingedrukte vering

Gewicht: Minimaal 8 kg.

Tank: Maximaal 700 cc.

Plaats reactie